توافق احزاب آلمانی، خبر خوب برای ایران؛

فاطمه رحیمی- با ائتلاف بزرگ آنگلا مرکل با مارتین شولتز، می‌توان گفت آلمان همان ثبات سیاسی و اقتصادی‌ای را که در سه دوره صدراعظمی بانوی آهنین خود داشت ادامه می‌دهد؛ ثباتی که متحدان اروپایی آلمان به ویژه فرانسه از آن استقبال کرده و پیش از این امیدوار به ادامه سلطنت مرکل نیز بودند‌.
می‌توان گفت این ثبات برای آینده رابطه تهران و برلین، ادامه دوران موفق مرکل و شرکای تجاری‌اش با ایران خواهد بود‌. با توجه به اینکه گفته می‌شود حزب سوسیال‌دموکرات به رهبری مارتین شولتز به‌طور سنتی رابطه مطلوبی با ایران داشتند‌ اما حزب دموکرات‌مسیحی هم به رهبری مرکل با حمایت از برجام و همچنین رابطه اقتصادی خود در این سال‌ها، برگ برنده‌ای برای ایران هم به حساب می‌آید‌.
پس از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا و اصرار او بر نابودی میراث اوباما و البته مواضع او در یک سال اخیر نسبت به ایران و برجام، این ائتلاف خبر خوبی برای ایران محسوب می‌شود‌ چراکه آلمان یکی از شرکای قدرتمند اروپایی ایران است که همواره رابطه اقتصادی مثبتی با کشورمان داشته، گرچه در برخی مواضع سیاسی اختلاف نظرهایی وجود دارد‌ اما همین که مرکل دوباره سکاندار آلمان شده، حداقل تغییر چندان اساسی در شاکله دولت و نوع تعامل با ایران رخ نخواهد داد‌.
گفتنی است پیش از این هم زیگمار گابریل، رهبر سابق حزب سوسیال‌دموکرات که اکنون سمت وزیر امور خارجه آلمان را برعهده دارد، نخستین مقام ارشد اروپایی بود که اندکی پس از توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر برجام در صدر اولین هیات تجاری اروپایی، سفری سه‌روزه به ایران داشت‌.


در مورد موضوع روابط دوجانبه بین تهران و برلین، سیاست دو حزب، ادامه روند ثبات و قرار دادن ایران در ردیف شرکای مهم آلمان است‌. هم حزب سوسیال‌دموکرات و هم حزب دموکرات‌مسیحی آلمان قویا طرفدار توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند‌. هر دو حزب همچنین روی این موضوع توافق دارند که ایران از این شانس بسیار خوب برخوردار است که بار دیگر به یکی از بهترین شرکای تجاری آلمان در منطقه بدل شود‌.
با تثبیت چهارمین دوره صدراعظمی مرکل، مارتین شولتز هم به ریاست وزارت خارجه رسید و تقسیم پست‌های وزارتی هم صورت گرفت؛ هورست زهوفر، رییس حزب سوسیال‌مسیحی عهده‌دار وزارت کشور و مسایل مرتبط با امور داخلی شد‌. این حزب همچنین هدایت وزارتخانه‌های حمل‌ونقل و توسعه را به دست گرفت، در عین حال وزارتخانه‌های دفاع و اقتصاد به حزب مرکل واگذار شده است‌. وزارتخانه‌های خارجه، دارایی، کار و امور اجتماعی نیز به حزب سوسیال‌دموکرات رسیده است‌.
مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات ابتدا احتمال هر گونه ائتلاف با مرکل را رد کرده بود‌ اما زمانی که مذاکرات حزب دموکرات‌مسیحی به رهبری آنگلا مرکل با حزب لیبرال‌دموکرات آزاد و همین‌طور سبزها به جایی نرسید، او در تصمیم خود تجدیدنظر کرد‌. با وجود توافق به دست آمده هنوز یک مرحله دیگر برای تایید نهایی آن پیش‌رو است‌. ۴۶۰ هزار عضو حزب سوسیال‌دموکرات به رهبری شولتز باید در یک رای‌گیری پستی که در هفته‌های آینده برگزار می‌شود، موافقت خود را با این ائتلاف اعلام کنند‌.
در نهایت باید گفت تفاوت چندانی نمی‌کرد که کدام حزب در انتخابات پارلمانی آلمان پیروز شود‌ اما ثبات در آلمان نوید‌بخش روزهای بهتری با ایران است‌.
صفحه 4 را بخوانید